Rijders blikken vooruit
Equipes kijken uit naar Achterhoek Berkelland Rally
Nog eventjes geduld en dan is het toch echt zover: de allereerste Achterhoek Berkelland Rally. Alle reden dus om met verschillende equipes vooruit te blikken en hun verwachtingen te lezen!
Roald Leemans

Eén van de grote kanshebbers op de overwinning in de Achterhoek Berkelland Rally is Roald Leemans die voor het eerst samen rijdt met Jorie Christiaens. De 22-jarige Leemans brengt namelijk zijn Citroën DS3 R5 aan de start: een auto uit de koningsklasse van de Nederlandse rallysport.
Dat Leemans in de rallysport verzeild is geraakt is bijna de logica zichzelf. “Mijn vader Ronald heeft namelijk bijna dertig jaar rally’s gereden. In de jaren 90 met een Peugeot 205 GTI en een Opel Astra GSI en later in de welbekende gele Mitsubishi Lancer Evo.”
Het debuut in de Nederlandse rallysport maakte Leemans op 18-jarige leeftijd in 2016 tijdens de Circuit Short Rally in Zandvoort met een Opel Astra GSI: dezelfde auto die zijn vader ook al bestuurde. “Dat was echt super gaaf, om mijn rallycarrière in die auto te kunnen beginnen”, start Leemans junior. Op de vraag of hij veel tips van zijn vader heeft gehad is Leemans duidelijk: “Zoveel ervaring en kennis is natuurlijk super waardevol als je net komt kijken in de rallysport, zeker ook omdat mijn vader eigenaar is van een autobedrijf in Raamsdonksveer.”
In 2017 en 2018 reed Leemans het Nederlands kampioenschap in een Citroën DS3 R3T: een auto die in 2013 nog het WRC-3 klassement won. Deze auto legde ook voor Leemans geen windeieren. Zo boekte hij verschillende klasse overwinningen en werd meteen in zijn eerste jaar met de auto al Nederlands Junior kampioen.
Sinds dit jaar rijdt Leemans dus in een R5 auto, waarmee hij onder andere derde werd in zowel de Short Rally van Kasterlee en in de GTC Rally. Echter zat het Leemans dit nog niet altijd mee. Zo moest hij reeds in een drietal wedstrijd met mechanische defecten uit de wedstrijd stappen. Leemans gaat echter met een positief gevoel richting de Achterhoek. “We zijn constant bezig om de auto te finetunen en mechanisch tiptop in orde te krijgen. We willen in de Achterhoek Berkelland Rally weer nieuwe ervaringen opdoen om stappen naar voren te kunnen zetten. We gaan er alles aan doen om zo hard mogelijk over de Berkellandse proeven te vlammen”, sluit de Brabander af.
Casper Nielsen

Eén van de buitenlandse equipes die van start zal gaan tijdens de Achterhoek Berkelland Rally is de Deense equipe Casper Nielsen / Mads Dalsager.
Voor de Deen Nielsen zal deze rally zijn derde Nederlandse rally van het jaar gaan worden in zijn Ford Fiesta R2. Een grote omschakeling ten opzichte van de rally’s in Denemarken. Nielsen: “Rijden in het buitenland kan wel eens lastig zijn. We worden echter heel goed geholpen door de Nederlandse rallysupporters. Die zijn super vriendelijke voor ons.”
Ook de proeven in Nederland zijn heel anders dan die in Denemarken. “In Nederland heb je, in vergelijking tot Denemarken, een grote afwisseling van smalle wegen, snelle stroken en onverhard. In Denemarken zijn de proeven vaak een stuk minder technisch en vooral erg snel. Op de Nederlandse proeven komt onze Fiesta R2 dus veel beter tot zijn recht.”
Voor Nielsen is 2019 overigens het eerste jaar dat hij met deze auto rijdt. “In het eerste deel van 2018 hebben we in een Peugeot 106 Maxi gereden: een voormalige fabriekswagen van Peugeot Sport. Een briljante auto die ondanks zijn 1600cc motor veel pit en een geweldig geluid heeft. Het vinden van reserve onderdelen voor deze auto’s is echter bijzonder lastig, omdat de auto super zeldzaam is. De onderdelen voor deze auto zijn dus erg duur en zijn vaak alleen in Frankrijk te vinden. De Peugeot is daarom voorlopig in de werkplaats geparkeerd.”
Na een kort uitstapje naar een Duitse Opel Adam Cup auto viel de keus van Nielsen echter op een Ford Fiesta R2. “Echt een hele plezierige auto!”, aldus de Deen. “Reserve onderdelen zijn makkelijk te vinden bij M-Sport en de auto is super snel als je weet hoe je hem op de limiet moet rijden.”
Nielsen zet hoog in voor de eerste editie van de Achterhoek Berkelland Rally en dat is niet geheel onlogisch. Dit jaar pakte hij al zes klasse-overwinningen. Zowel in de Eurol Hellendoorn Rally als in de GTC Rally was Nielsen de snelste R2-rijder, waardoor hij beide keren de RC4-klasse won. “Tijdens de Achterhoek Berkelland Rally gaan we ook voor de klasse-overwinning en mikken we op een top-10 plaats in het algemene klassement. Ik heb veel vertrouwen en zal vanaf de eerste proef voluit gaan. Het zal echter niet makkelijk worden. Ingo Ten Vregelaar reed met zijn nieuwe Ford Fiesta R2 tijdens de Eurol Hellendoorn Rally namelijk ook erg hard en zat niet ver achter ons.”
Thom de Jong

Supporter van het eerste uur van de Achterhoek Berkelland Rally is Thom de Jong, woonachtig in het Overijsselse Delden. Op 5 oktober staat Thom de Jong samen met Dinant Klumpers aan de start met zijn achterwiel aangedreven Volvo 240 Turbo.
In 1990 reed De Jong zijn eerste rallysprint met een Volvo 142 en heeft tot de dag van vandaag nog nooit een rally in een ander merk gereden, en dat is niet zonder reden. De Jong is, in zijn woonplaats Delden, namelijk eigenaar van een eigen autobedrijf waar ze gespecialiseerd zijn in Volvo’s. “De keuze voor een Volvo rallyauto lag dus erg voor de hand, aangezien we door de jaren heen veel know how van dit merk hebben opgebouwd.”
Een specifiek doel voor de Achterhoek Berkelland Rally heeft de Jong echter niet, ondanks een knappe derde plaats in de Eurol Hellendoorn Short Rally en een tweede plaats in de Visual Art Historic Rally eerder dit jaar. “Doelen hebben we allang niet meer. Voor ons staat plezier voorop en dat is met de ruim 300pk sterke 240 Turbo geen probleem. We zien wel waar we terecht komen en dat kan naderhand best verrassend zijn”, sluit de Jong glimlachend af.
Ranu van Ruth

Eén van de ‘local heroes’ die in Eibergen aan de start van de Achterhoek Berkelland Rally komt is de equipe Mark Niemeijer – Ranu van Ruth in een Peugeot 206. Vooral voor van Ruth die als navigator de pacenotes zal voorlezen zal de rally een bijzondere zijn, aangezien hij een geboren Eibergenaar is.
Dat van Ruth in zijn eerste rallyjaar ook meteen de eerste Achterhoek Berkelland Rally rijdt is eigenlijk puur toeval, ondanks dat het stiekem een jongensdroom is die uitkomt. “Mijn interesse voor de rallysport was al vroeg gewekt met de rallyspelletjes die ik vroeger op de computer speelde. Daarna volgde ik fanatiek de jaarlijkse Dakar Rally. Gek genoeg had ik tot enkele jaren geleden nog nooit een rally bezocht. Een collega nam mij een keertje mee naar de Hellendoorn Rally en daar kwamen we erachter dat een andere collega van ons, Sietse Hendriks, navigeerde in het prototype van de 206 Rally Cup-auto. Het jaar daarop werd deze Cup in het leven geroepen en heb ik deze op de voet gevolgd. In 2018 zochten Ard Pierik (toevallig een zakelijke kennis van mijn moeder) en Sietse iemand voor de service en hebben zij mij gevraagd. Omdat ik hier geen ervaring in had, heb ik tijdens de Zuiderzee Rally eerst een beetje meegekeken om vervolgens met de ELE Rally voor het ‘echie’ te gaan. Helaas vielen ze tijdens ELE Rally na de eerste boucle al uit. Daarna kwamen Hellendoorn en de Twente Rally waarbij ik de volledige service heb verzorgd.”
Aan het het einde van dat seizoen vroeg Sietse of ik niet geïnteresseerd zou zijn in een navigatorlicentie. Zo gezegd, zo gedaan en even later was ik trotse eigenaar van een licentie. Vlak nadat ik de licentie had behaald stuurde Mark Niemeijer een berichtje in de 206 Rally-groepschat dat hij op zoek was naar een navigator. Hierop heb ik Mark aangesproken en zo geschiedde: ik mocht plaatsnemen op de bijrijdersstoel!”
Van Ruth ziet zijn kennis die hij in het serviceteam heeft opgebouwd als een groot voordeel. “Ik denk dat het een mooie opstap is geweest om met de service te beginnen, om de techniek in en om de auto goed te leren kennen. Zo hebben we rond de Hellendoorn Rally en en Twente Rally rond Hengelo samen met de jongens van B-A-R Autoservice lange nachten gemaakt om een versnellingsbak te verwisselen.”
“Het navigeren is een compleet andere wereld”, weet de Eibergenaar inmiddels uit ervaring. “Het klikte van begin af aan met Mark en was het vertrouwen direct aanwezig. Helaas hebben we twee cup-rallys voorbij moeten laten gaan en hebben we nog niet echt een wedstrijdritme te pakken. Gelukkig hebben we door de nieuwe Achterhoek Berkelland Rally extra wedstrijdkilometers om hieraan te werken, zodat we volgend seizoen volledig op elkaar ingespeeld zullen zijn!”
Om een rally te rijden in eigen regio te kunnen rijden of navigeren brengt voor de deelnemende equipe iets bijzonders met zich mee. Een gegeven waar van Ruth ook onderstreept. “Dit is toch de regio, waar ik opgegroeid ben en heel wat kilometers rondgereden heb. Ik heb echt super veel zin om voor ‘eigen’ publiek een rally te kunnen rijden. Ik hoop dan ook dat er veel (oude) bekenden komen kijken!”
Ondanks de voor van Ruth bekende Achterhoekse wegen, zal het thuisvoordeel volgens hem klein zijn. “De meeste wegen zal ik inderdaad wel kennen, maar echt voordeel zal ik hiermee niet hebben. Tijdens een rallyproef is het toch héél anders rijden dan in het normale verkeer.” Op de vraag wanneer de rally voor de equipe geslaagd is, hoeft van Ruth niet lang na te denken. “Dit is ons tijdens de onlangs verreden Eurol Hellendoorn Rally wel duidelijk geworden. Lol hebben, genieten en uitrijden zijn voor ons het belangrijkst! Zolang de auto het goed houdt en het ritme in de notes en het rijden klopt, dan zijn goede tijden alleen maar een plus!”