De mensen achter de schermen: Hoofd Servicepark Wim van Lienden!
Zoals iedereen wel weet is de organisatie van een evenement afhankelijk van de inzet van tal van vrijwilligers, gemeente, politie, ondernemers, sponsoren, bewoners en ga zo nog maar even verder. Maar wie zijn die mensen eigenlijk? Om deze mensen in het zonnetje te zetten en beter te gaan leren kennen, gaan we de komende weken verschillende toppers in de spotlight zetten. Wim van Lienden is zo iemand, dus alle reden om meer over hem te weten te komen!
Persoonlijke gegevens
Naam | Wim van Lienden |
Geboortedatum | 27-06-1967 |
Functie in het dagelijks leven | Architect en Binnenhuis Architect |
Functie tijdens de rally | Hoofd Servicepark en Hoofd Milieu |
Wie is Wim van Lienden?
Hoi, mijn naam is Wim van Lienden! Na mijn technische en kunstzinnige opleiding ben ik aan de slag gegaan als keuken- en interieurvormgever. Na een zestal jaren heb ik een uitstapje gemaakt naar de WOZ (Waardebepaling Onroerende Zaken). Daar heb ik gewerkt als bouwkundig opnemer, leidinggevend bouwkundig opnemer en door een studie te volgen ook als WOZ taxateur. Voor deze laatste functie ben ik in o.a. in de gemeente Houten, Den Haag, Leidschendam, Voorburg, Zoetermeer, Almelo, Amstelveen, Lelystad en Losser actief geweest. Het hele land door dus! Tussentijds heb ik mij ook bezig gehouden met het opstellen van Meerjaren Onderhouds Planningen voor gemeentelijke gebouwen en sinds 2011 ben ik weer werkzaam in mijn oude vak als architect en binnenhuisarchitect. Dit doe ik vier dagen in de week, zodat ik vanaf donderdagavond tot zondagavond beschikbaar ben voor de rallysport!
Hoe ben je met de rallysport in aanraking gekomen?
Op 6-jarige leeftijd werd ik op woensdagmiddag uit school gehaald door mijn oma met een Simca 1000 Rallye. Daar is mijn interesse in de rallysport ontstaan. Sinds 1973 ben ik al naar evenementen wezen kijken en na behalen van mijn rijbewijs in 1985 ging het bezoeken van rally’s in Nederland en het buitenland helemaal los, haha! Ik ben dus min of meer al 35 jaar betrokken bij de Nederlandse rallysport als publiek, official, hoofdofficial, tijdwaarnemer en monteur. Daarnaast ben ik in 2016 begonnen met een rallymuseum genaamd Nederlands Rally & Short Rally Archief, waarin nu ongeveer een 1600 unieke Nederlandse rallyschilden te vinden zijn van 1966 tot en met 2019. Naast de rallyschilden zijn er bekers, overalls, helmen, schoenen, routeboeken, veiligheidsplannen, infoboekjes, petjes, modelauto’s, video’s, dvd’s enzovoorts te vinden. Alles wat maar met de Nederlandse rallysport te maken heeft is hier terug te vinden! Wat mij verder aanspreekt in de rallysport, is dat we met zijn allen één grote familie zijn, die elkaar allemaal helpen en steunen naast de onderlinge strijd op de KP’s.
Hoe ben je dan bij de Achterhoek Berkelland Rally terecht gekomen?
Toen ik via de sociale media van het idee hoorde, werd ik meteen enthousiast! Nadat ik de uitnodiging via de sociale media om een informatieavond over de Achterhoek Berkelland Rally te bezoeken zag, heb ik geen moment getwijfeld en ben ik in de autp richting Eibergen gestapt. Nadat het plan gepresenteerd werd, heb ik mij na afloop direct aangemeld als hoofd servicepark en hoofd milieu. Daarnaast is het plan om mij in de toekomst wat meer te verdiepen in het maken van proevenkaartjes, veiligheidsplannen en routeboeken.
Zou je wat over je taak binnen de rally kunt vertellen?
Mijn taak tijdens de rally is dus Hoofd Servicepark en Hoofd Milieu. Dit houdt in dat je van te voren een inrichtingsplan maakt van het beschikbare terrein, zodat ieder team die meedoet aan de Achterhoek Berkelland Rally een mooie serviceplaats van 6×10 meter krijgt (of desgewenst groter). De meeste tijd van mijn taak gaat zitten in het tekenwerk en het proberen om zoveel mogelijk aan de wensen van de teams te voldoen. De eventuele wensen kunnen de inschrijvers tegenwoordig gelijk bij inschrijving in RallyDocs aangeven, dus dat is super handig!
De grootste drukte is op de zaterdagochtend als alle teams binnenstromen en naar hun plaats gebracht moeten worden. De rest van de rallydag houd ik mij bezig als Hoofd Milieu met het controleren van de teams of ze zich aan de in het bijzonder regelement gestelde milieu-eisen houden.
Wat mij het meeste aanspreekt aan deze taken is het directe contact met rijders, navigatoren en hun monteurs, omdat we samen garant staan voor een mooie dag rallysport!
Hoe kijk je terug op de editie van 2019?
Als ik denk aan de rally van 2019, denk ik aan het feit dat we met een kleine groep enthousiaste mensen in een betrekkelijk korte tijd een prachtig evenement hebben neergezet. Daar denk ik met trots aan terug!
Het eerste wat mij te binnen schiet aan de 1e editie in 2019, is het feit dat ik bij service in alleen maar lovende reacties over de georganiseerde rally en de KP’s heb mogen ontvangen van zowel rijders als navigatoren!
Waar kijk je het meest naar uit naar de rally van dit jaar en wanneer is de rally voor jou geslaagd?
Wat betreft de rally van dit jaar hoop ik dat het een net zo’n groot succes mag worden als de 1e editie en ik alle aangemelde teams weer kan voorzien van een mooi plaatsje op het serviceterrein. Gezondheid staat echter natuurlijk voorop en hoop dat we de Achterhoek Berkelland Rally kunnen en mogen organiseren dit jaar.
De rally is voor mij geslaagd als deze goed verlopen is en ik zondag 4 oktober over het serviceterrein loop als alles weer netjes aan kant is, zodat we maandag 5 oktober 2020 weer kunnen gaan werken aan de 3e editie in 2021!