Dilemma’s met… Rutger-Jan Hesselink

Normaal gesproken zit hij altijd achter het stuur, maar na jaren keerde hij terug als navigator van Marcel Vogelzang: Rutger-Jan Hesselink. Dat het gelegenheidsduo de snelheid er goed in had zitten, bleek wel uit de rappe tijden die ze op de proeven rondom Eibergen op de klokken wisten te zetten, met een knappe 14e plaats als gevolg. Wij legden deze grote rallyliefhebber en tevens een van de drijvende krachten achter de 206 RallyCup een aantal dilemma’s voor!

Persoonlijke gegevens

NaamRutger-Jan Hesselink
Eerste wedstrijdVan Staveren Zuiderzee Rallysprint 1995
AutoBMW 325i E36
Resultaat 1e Achterhoek Berkelland Rally14e algemeen, 2e NL-RGT

Dilemma’s

Bier of wijn?
Ik drink graag een biertje, maar een glaasje wijn bij het eten sla ik niet af

Hond of kat?
Hond. Met een kat heb ik eigenlijk niks

Hotel of camping?
Camping, lekker buiten en elke keer weer een verrassing waar je uitkomt. Aanrader is de camping in het Zweedse Tranas met een waanzinnig uitzicht over het water. ‘s Morgens met het hele gezin elke ochtend vanuit de caravan zo het koude water in en daarna ontbijten

Zomer of winter?
Dan kies is toch voor de zomer. Veel langer licht en daardoor meer buiten

Strand of bergen?
Bergen! Elke keer heb je weer een ander uitzicht

Serie of film?
Ik kijk eigenlijk weinig tv, dus dan kies ik voor een film!

Ooit de Elfstedentocht schaatsen, of de 24 uur van Le Mans rijden?
Dan kies is toch echt voor de 24 uur van Le Mans. Als opstapje naar het endurance rijden zijn we met een paar rallyvrienden bezig om een BMW klaar te stomen voor het circuit

Instagram of Facebook?
Facebook

Rockmuziek of popmuziek?
Heb meestal Qmusic non-stop aan staan, dus popmuziek

Historisch of modern?
Tja, lastige vraag. Het deelnemersveld veroudert en de introductie van de groep G en P zou voor een mooie verjonging van de auto’s kunnen zorgen. Een oude Escort of Opel Kadett GT/E II vind ik werkelijk prachtig, maar vernieuwing is noodzakelijk om jongeren te blijven interesseren voor autorally. Mijn zoon is nu 15 heeft het wel over de 206RallyCup, maar een Opel Manta zegt hem logischerwijs niks. Het is belangrijk om hier balans te vinden, zodat we jongeren blijven aantrekken

Broodje kroket of broodje hamburger op de service?
Geen van beide. Tijdens wedstrijden licht verteerbaar voedsel en bij de langere wedstrijden van te voren zelfs inplannen wanneer we pasta maaltijden kunnen gebruiken!

Atmosferisch of turbo?
Geluid is alles, atmosferisch dus

Walter Rohrl of Sebastian Loeb?
Sebastian Loeb, klasbak eerste klas die overal in kan rijden. Wint in Frankrijk nog steeds wedstrijden met een Peugeot 306 Maxi, heel bijzonder!

KP Beltrum, KP Eibergen of KP Rekken?
Goeie vraag, vond het het gewoon een dijk van evenement 👍

Dakar of circuit
Dakar, of iets vergelijkbaars. Heb al iets meer betaalbaars gevonden zoals de 205 Africa Raid, met een Peugeot 205 vanuit Frankrijk naar Marokko om daar een mooie rit te maken

Snelle of technische proef?
De mooiste snelle proeven in Nederland zijn die in de Zuiderzeerally en de Nacht van Achtmaal. Die zijn af en toe erg snel en je komt daardoor in een mooi ritme. Als je het hebt over technische proeven is vooral het IVG Gelande bij de Rallye Sulingen prachtig. Op industrieterrein ben ik altijd bang om iets te raken

Nat of droog?

Nat, hoe slechter de omstandigheden hoe leuker ik het vind. De Twente Rally van afgelopen jaar was nat, donker en glad. Erg glad. Qua rally met afstand de mooiste editie van de afgelopen jaren

Gravel of asfalt?
Ik ben al een paar keer in Duitsland geweest om daar de Siegerland Westerwald te rijden. Een Rally 35, dus met 35 km klassementsproef, maar alleen maar gravel. Helaas bestaat die wedstrijd niet meer, maar fantastische ervaring

RWD, FWD of 4WD?
Ik ben ooit begonnen met slalomrijden in een Opel Ascona en met een Opel Manta in rallysprints. Nooit echt het goede gevoel er mee gehad. In 2011, 2012 en 2013 opnieuw een poging in een achterwielaangedreven auto gedaan en een aantal seizoenen gereden met een BMW E36 325i. Ook met de BMW vaak het gevoel dat de auto met mij op stap ging in plaats van andersom. Kan er wel beetje jaloers op worden als ik zie hoe anderen dat wel kunnen. Daarom heb ik vooral in de Peugeot 205, Peugeot 206 en Citroen Xsara met voorwielaandrijving gereden. Vooral de 205 is een heerlijke auto.

De nieuwe uitdaging wordt een 4×4. Momenteel zijn we druk om een Subaru Impreza GC8 op te bouwen. Bedoeling is om daarmee nog een jongensdroom uit te laten komen door een keer naar Zweden te gaan voor een volledig gravelevenement. Maar de 205 staat er ook nog, zoonlief Bram kijkt er al naar uit om ook te kunnen starten!

Winnen of plezier?
Autosport draait vooral om plezier te maken. Door de competitie aan te gaan wordt het vooral spannend omdat je dan grenzen moet gaan verleggen om sneller te gaan dan de anderen. De strijd in de 206RallyCup is fantastisch en ik hoop dat we deze budgetklasse nog lang kunnen laten rijden

Ooit de WRC in Monte Carlo of in Finland rijden?
Finland! Als liefhebber van onverhard een eenvoudige keuze