Van Beugen goed voorbereid het rally-najaar in
Inschrijvers van letterlijk het eerste uur zijn Jeroen van Beugen en Joyce Ruiter. Na in 2018 al enkele rally’s in een Mitsubishi Lancer EVO 10 te hebben gereden, komt Van Beugen in 2020 terug met diezelfde auto. Wij vroegen de enthousiaste Almeloër naar de voorbereiding voor het nieuwe rallyseizoen!
Hoe ben jij deze rallyloze periode doorgekomen?
Zoals je misschien ergens gehoord hebt is tegelijk met de start van de corona lockdown mijn vrouw ernstig ziek geworden. Onze wereld stond ineens op de kop. Kinderen van 14 en 17, die je dit helaas moet vertellen. De coronacrisis is in die zin een beetje langs ons heen gegaan, omdat ze middenin onderzoeken en therapieën zat. Genoeg kopzorgen dus…
Tegelijk was mijn vrouw de ‘grondlegger’ van de nieuwe livery van de EVO 10. Zij vond de eerdere ontwerpen te tam. Ze moedigde me aan om vooral te (blijven) doen wat ik het liefst doe. We moeten met zijn allen zorgen dat we gezond blijven, zodat er weer snel rally’s verreden mogen worden!
Na 10 maanden zonder rallysport in Nederland, gaat de eerste wedstrijd hopelijk binnenkort weer komen. Wat heb je het meeste gemist?
De rallysport staat eigenlijk nooit helemaal stil. Achter de schermen gebeurt er best veel. Zowel bij organisaties als bij de teams. Terwijl de winterstop in volle gang was, had de Belgische rallycoureur Bert Coene, die al jaren een vaste klant bij Van den Heuvel Motorsport is, net zijn EVO volledig nieuw laten opbouwen in Barneveld. Als trouwe klant kreeg hij de kans om zijn 15e keer Ieper met een Ford Fiesta R5 te rijden. Dat was het moment dat Bert zijn hart heeft verpand aan die klasse en auto. Opeens ging het heel erg snel. Hij kocht de R5 en ik nam zijn EVO over.
Terwijl er voor de buitenwacht niet zoveel qua rally te beleven viel, werd ik door Bert ontvangen in Moorslede om nog wat banden en reservemateriaal te halen. Een hele vriendelijke rallyfamilie ontving mij in een rally-minded land / streek. Na het horen van hun rally-avonturen en anekdotes ging het vuur nog meer branden om weer snel aan de start van een rally te verschijnen. Niet veel later hebben Bert en ik op Weeze getest met onze ‘nieuwe’ auto’s.
Daarnaast heb ik met Jim en Jasper (van den Heuvel) en met mijn navigatrice Joyce Ruiter in totaal 4 dagen getest. Ze hebben me gedurende die ruim 800 kilometer ontzettend veel geleerd. Hele intensieve trainingsdagen met iedere keer duidelijke (leer)doelen. We hebben hard gewerkt. Op zo’n testdag rijdt je natuurlijk wel met tussentijden, maar aan testen ontbreekt wat. En dat is wedstrijdspanning, echte rallyproeven. De hele entourage. Van de organisatie, vrijwilligers, publiek tot aan de rijders en hun teams. Ik denk dat iedereen weer toe is aan een rally te rijden!
Je rijdt inmiddels een aantal jaar op de Nederlandse rallypaden rond. Hoe ben je eigenlijk in de rallywereld terecht gekomen?
Als tiener stond ik ieder jaar naar de Hellendoorn Rally te kijken. Ondanks de wil en wens daartoe, leek deelname toen nog heel ver weg, zo niet onhaalbaar. Via de “bolletje-pijltje champagne” tochten belande ik in 2016 in de Volvo Amazon aan de start van de Hellendoorn Legend Rally. In 2016 behaalde ik ook mijn licentie en vervolgens startte ik zonder verdere ervaring in de WDM Motorsport BMW 325i tijdens de Zuiderzeerally rondom Emmeloord. Peter Wieringa heeft ons letterlijk en figuurlijk door de dag en avond gesleept. Die rally was de opmaat voor de rest van het seizoen, waar ik in een Mitsubishi Lancer EVO 7 reed.
Je verschijnt dit jaar aan de start met een Mitsubishi Lancer EVO 10. In het verleden heb je ook al RWD en FWD gereden. Waarom dan nu een AWD?
Ik heb best veel auto’s uitgeprobeerd. Een BMW 325i dus, de EVO 7 en 10, een DS3 MAX en een Ford Fiësta R5 tijdens de Hellendoorn Short Rally van 2018. Als ik het geld had om de running costs van de R5 te betalen, dan stond die aan de start. Maar dat gaat voor mij te gek. Mijn ervaring is dat een EVO 10 verhoudingsgewijs veel biedt voor zijn geld. Dat ligt meer ten grondslag aan de keus. Ik heb veel geleerd van mijn uitstapjes met andere auto’s en servicepartners. Maar de hereniging met Van den Heuvel en de EVO 10 voelt nu goed. De auto bevalt mij nu veel beter dan begin 2018 toen ik er ook al mee mocht rijden. Een optelsom van ervaringen en kilometers denk ik!
Zijn er dan ook bepaalde ervaringen die je meeneemt uit je eerdere rally’s met de EVO?
Van den Heuvel zet iedere EVO 10 neer om te winnen. Alsof ze er zelf in gaan rijden voor een klassering. Een klant komt daar omdat hij / zij een competitieve auto wil. Daar hoort ook een goede rijder bij, vergis je niet. Want de auto is optimaal ingesteld om hard te gaan, als je dat kunt en durft. Het is dan ook niet zo gek dat de EVO 10 vaak hoog in de uitslag staat. In goede handen is de auto mogelijk sneller dan een R5, wat in Nederland ook al meermaals is bewezen. De auto heeft dan misschien weinig toeren en is wat zwaar en groot, maar heeft gigantisch veel koppel en onmiskenbaar veel pk’s. De topsnelheid van de Lancer is dan ook hoog. Als je mindset en vaardigheden niet voldoende zijn en je twijfelt of bent te terughoudend, dan werken al die pluspunten van de auto juist tegen je. Van demping, diffs, remmen tot aan de banden. Maar als je ervoor gaat, laat de auto zich makkelijk voor een bocht ‘zetten’ en is het een genot om er mee te rijden!
Ondanks dat er dit jaar geen officiële kampioenschappen zijn gaan jullie dit jaar toch verschillende rally’s rijden. Welk doel hebben jullie voor dit seizoen?
Ons doel is om probleemloos de drie rally’s op onze kalender uit te rijden (Prima-ACON Vechtdal Rally, ACtronics Achterhoek Rally en de Conrad Twente Rally). We willen weer doen wat we het leukste vinden om te doen en heel veel plezier hebben. We hebben zeker niet de snelste en lichtste EVO 10 in het veld. Wellicht een ontwikkeling voor volgend jaar.
In het eerste weekend van oktober staan jullie ook aan de start van de ACtronics Achterhoek Rally rondom Eibergen. Wat zijn jullie verwachtingen?
Allereerst complimenten voor de organisatie. Op alle fronten verrassend en succesvol. Er komt een heel sterk deelnemersveld naar Eibergen toe en iedereen heeft er goede zin in, om weer los te gaan.
We hebben ons tijdens het testen kunnen meten met heel uiteenlopende auto’s en rijders. Joyce en ik hebben daar een goed gevoel aan overgehouden en hebben echt progressie gemaakt, volgens mij. Als we al het positieve van deze testen in de praktijk brengen op de proeven… tja. Maar je kunt in ieder geval niets winnen als je niet over de finish komt. Laten we daar dus maar mee beginnen en weer lol gaan maken op de proeven. Qua prestaties en prognoses laat ik me geen uitspraken ontlokken. We verwachten dus een fantastische rallydag met mooie proeven!