Van de Lindeloof hoopt stijgende lijn dit jaar door te zetten

Na twee achtereenvolgende podiumplaatsen in het Nederlands Shortrally Kampioenschap in 2018 en 2019, is de 27-jarige Ramon van de Lindeloof uitgegroeid tot een vaste waarde in de rallysport. Na in 2019 met de 0-auto over de Achterhoekse wegen te hebben gereden, keer van de Lindeloof in oktober terug naar Eibergen. Dit keer niet als voorrijauto, maar voor een leuke klassering in het eindklassement!

Hoe ben jij deze rallyloze periode doorgekomen?

Afgelopen tijd hebben we ons vooral bezig gehouden met het opnieuw opbouwen en verbeteren van de Honda Civic Type-R EP3. De auto is nu hopelijk weer in topconditie om dit jaar weer optimaal aan de start te kunnen komen!

Na 10 maanden zonder rallysport in Nederland, gaat de eerste wedstrijd er hopelijk binnenkort weer aankomen. Wat heb je het meeste gemist?

Vooral het rijden zelf natuurlijk! Maar meedoen aan een rally is uiteraard meer dan alleen het rijden. Gewoon het complete pakket heb ik gemist. Het voorbereiden naar een rally toe, het sleutelen tussen de rally’s door, ga zo maar verder.

Je rijdt inmiddels een aantal jaar op de Nederlandse rallypaden rond. Hoe ben je eigen in de rallywereld terecht gekomen?

Het begon allemaal toen ik nog klein was. Als klein jochie ging ik met mijn vader naar de Nacht van Achtmaal kijken. Daar is het rallyvuurtje bij mij aangewakkerd. Eerst ben ik aardig wat jaren actief geweest als servicemonteur bij het Klippel Rallyteam en nu rijden we alweer een aantal jaren zelf.

Je staat dit jaar voor het 7e jaar op rij aan de start met de Honda Civic Type-R. Waarom ligt deze auto je zo goed?

Inmiddels rijden we alweer 7 jaar met de Honda inderdaad! Ik denk dat het vooral de ervaring is die ervoor zorgt dat de auto steeds beter mij je gaat passen. Daardoor kennen we de auto nu door en door en hebben we de auto waar nodig naar onze hand kunnen zetten. Dat maakt het extra leuk!

Met meerdere klasse-overwinningen in de RC3 en een tweede plaats in het Short Rally kampioenschap was 2019 misschien wel het meest geslaagde jaar tot nu toe. Hoe verklaar je deze stijgende lijn en hoe kun je dat meenemen naar dit jaar?

In de ‘beginjaren’ hebben we veel kleine technische problemen gehad. Vooral de versnellingsbak was het grote zorgenkindje die onze uitslagen niet te goede is gekomen. Hierdoor lag de focus wat meer op de problemen dan op het rijden zelf. Sinds die problemen zijn opgelost, hebben we de auto beetje bij beetje aangepast en waar nodig verbeterd. Ook hebben we zelf natuurlijk door kilometers te maken veel geleerd, waardoor het steeds beter gaat! We hopen deze stijgende lijn aan te houden door ook dit jaar weer kilometers te maken en ons zo elk jaar weer net iets beter te doen.

Ondanks dat er dit jaar geen officiële kampioenschappen zijn gaan jullie dit jaar toch verschillende rally’s rijden. Welk doel hebben jullie voor dit seizoen?

We willen dit jaar vooral nog wat kilometers maken en kijken waar we staan ten opzichte van de rest. Hopelijk kunnen we volgend jaar weer een volledig Short Rally Kampioenschap gaan rijden, want ons doel is om daar weer een goed resultaat neer te zetten!

Vorig jaar stond je met de Civic aan de start als 0-auto en werd je als een van de publiekslievelingen bestempeld. Hoe kijk je daar zelf op terug?

Naast het in de gaten houden van de veiligheid op de proeven hebben we ons heel erg vermaakt in de 0-auto! We hebben veel positieve reacties gehad over onze doorkomsten. We hebben laten zien dat je ook spectaculair kunt zijn met een voorwielaandrijver!

Zoals gezegd komen jullie in oktober ook aan de start van de 2e ACtronics Achterhoek Rally. Wanneer is de rally voor jullie geslaagd?

Voor ons is de rally geslaagd als we de finish gehaald hebben zonder grote problemen. Vooral ritme houden en kilometers maken is voor ons belangrijk dit jaar. Daarnaast gaan we natuurlijk ook voor een mooi resultaat in de einduitslag. Wij kijken in ieder geval uit naar de eerstvolgende rally!