Timo van der Marel over zijn plannen met de elektrische Opel Corsa-e rallyauto
Elektrificatie is misschien wel één van de belangrijkste topics die op dit moment binnen autosportland speelt. Hoewel er nog de nodige taboes rondom dit onderwerp hangen, zal het een ontwikkeling zijn die de komende jaren ook de (Nederlandse) rallysport zal veranderen en beïnvloeden. Sterker nog: één van Nederlands grootste rallytalenten, Timo van der Marel, kiest dit jaar al voor de sprong in het diepe en zal in de nieuwe Opel e-Rally Cup gaan rijden. Wij spraken met hem hierover!
Voordat we het direct over de rallyplannen gaan hebben, willen we graag starten met iets anders. Want hoewel 2020 een heel rustig jaar op rallygebied was, wil Van der Marel 2020 niet direct als rustig omschrijven. “Privé en ook zakelijk waren namelijk juist best wel druk en enerverend.” Hiermee refereert hij specifiek naar de recente gezinsuitbreiding. “Samen met mijn vrouw Rebecca zijn wij namelijk de ouders van Jamie van de Marel geworden. Echt fantastisch! Ik ben super trots op Rebecca en natuurlijk ook op de kleine!” Onze felicitaties gaan dan ook uit naar Timo en Rebecca en we wensen hun alle geluk en gezondheid toe met de kleine Jamie!
Van de Adam naar de Corsa
Goed en dan nu weer terug naar de rallysport. Want als er iemand in Nederland is die staat te trappelen om weer achter het stuur van een rallyauto te kruipen, dan is dat Van der Marel wel. De laatste officiële wedstrijd reed hij in november 2019. Tijdens de Rallye du Condroz-Huy pakte hij in lastige omstandigheden met de Opel Adam R2 de overwinning in de RC4 klasse. Een mooi afscheidscadeau, zo blijkt anderhalf jaar later. “We hebben onder de vlag van Opel Nederland vijf seizoenen ongelofelijk veel genoten van de Adam R2. De kwaliteit van de auto was subliem en we zijn in al die seizoenen maar één keer met pech uitgevallen. Je kon echt op die auto vertrouwen en dat is goud waard in de rallysport. Hierbij ook alle credits aan de mensen van MCC Sport en DDG Motorsport die een belangrijke rol hebben gespeeld bij het betrouwbaar maken van de auto. Zulke preparateurs staan aan de basis van de successen die we samen hebben behaald.” Desondanks is het voor Van der Marel tijd voor verandering. “Na vijf jaar in dezelfde auto te hebben gereden, raak je op een gegeven moment een beetje ‘vastgeroest’. Je kunt niet echt meer iets nieuws bijleren en we hebben er volgens mij alles uitgehaald wat erin zat. Toen Opel Nederland dan ook met mij in gesprek wou over het nieuwe Corsa-e project, was ik meteen enthousiast. Hoe gaaf is het om direct bij de start van dit project betrokken te zijn: een echt avontuur! Natuurlijk ben je een soort ‘proefkonijn’, maar ik zie het vooral als één van de meest revolutionaire rallyprojecten sinds hele lange tijd!”
Opel e-Rally Cup als basis voor duurzame toekomst in de rallysport?
Wat in 2020 de wereldwijde primeur had moeten zijn, werd doorgeschoven naar 2021. “Opel had zich namelijk een groot doel gesteld. Ze hebben alles op alles gezet om de allereerste volledig elektrische rallycup op te zetten. Een bewuste keuze van Opel, die volledig bij hun strategie aansluit om binnenkort van ieder model zowel een elektrische als een benzine- of dieselvariant aan te bieden. Op dit moment heeft Opel zo’n 16 Corsa-e’s gebouwd die allemaal al verkocht zijn. Een groot deel daarvan zal dit jaar terug te zien zijn in Duitsland voor de Opel e-Rally Cup. Deze cup bestaat in totaal uit acht wedstrijden met als eerste belangrijke afspraak de ADAC ACtronics Sulingen Rallye op 7 en 8 mei.”
“De afgelopen tijd merk ik dat de interesse in de cup sterk is toegenomen. Verschillende grote partijen kijken vanaf de zijlijn nauwlettend mee om te zien hoe de cup zich gaat ontwikkelen. Hoewel iedere liefhebber (waaronder ikzelf) het geluid van de ’traditionele’ motoren natuurlijk fantastisch vindt, ligt de autosport steeds meer onder een vergrootglas. Het heeft toch een imago van vervuilend voor het milieu te zijn. Een belangrijke reden voor bijvoorbeeld bedrijven en gemeentes om hun medewerking al dan wel of niet aan de rallysport te verlenen. Elektrificatie is hierin volgens mij dé oplossing. Door een betere balans in het deelnemersveld te gaan vinden die een realistischer beeld van het huidige Nederlands wagenpark weergeeft, ben ik ervan overtuigd dat we een duurzame oplossing hebben. Dit, zodat we ook op de lange termijn van onze mooie sport kunnen genieten. En dat willen we natuurlijk allemaal het liefst!”
Andere manier van rijden
Hoe Corsa-e zich op dit moment met de andere rallyauto’s gaat verhouden, is op dit moment nog een groot vraagteken. De lange pauze was voor de voormalige KNAF Talent First erg frustrerend en kwam wat dat betreft wel heel erg ongelegen, al heeft hij afgelopen winter tijdens een testdag al wel even kunnen ruiken aan het rijden met een elektrische rallyauto. Een beleving die totaal anders is, zoals hij zelf omschrijft: “Omdat je geen versnellingspook en geen geluid hebt, is het gevoel compleet anders. Je moet helemaal opnieuw leren rijden wat dat betreft. Normaal gesproken rijd ik altijd op een combinatie van pacenotes en het motorgeluid. En tja, dat tweede aspect valt dus natuurlijk weg. Dat is iets waar ik nog behoorlijk aan moest wennen, al is er verbetering op komst. Opel werkt namelijk hard aan een systeem die motorgeluid via de speakers in de auto gaat simuleren. Een kleine aanpassing, gezien alle andere uitdagingen die er met de ontwikkeling van de auto zijn geweest. Zo hebben de engineers van Opel heel veel tijd en energie gestoken in het ontwikkelen van een accupakket. Hoe groter de capaciteit van de accu, hoe verder je ermee kunt rijden, maar hoe zwaarder deze ook is. En dat is natuurlijk funest voor de wegligging, wat voor een rallyauto cruciaal is. Met de huidige accu kan op één lading 50 wedstrijdkilometers gereden worden. Natuurlijk niet genoeg om een hele dag te rijden, dus daarom is er een speciaal oplaadsysteem ontwikkeld, waarmee je in ongeveer een half uur tijd 80% van de accu kunt opladen. Met een kleine aanpassing in het tijdschema kunnen we zo toch een hele rallydag rijden. 1 mei hebben we opnieuw een testdag in Duitsland op het IVG Gelände, dus ik ben heel nieuwsgierig om te kijken hoe de auto er dan voorstaat!”
Opel Corsa-e in Nederland?
Of we Van der Marel dit jaar ook in Nederland met de Corsa-e aan de start zullen zien verschijnen, is op dit moment nog onbekend. “Wel zijn er al meerdere gesprekken met de KNAF geweest om te kijken welke impact deze ontwikkeling op de Nederlandse rallysport heeft. Denk bijvoorbeeld aan de veiligheidsaspecten. Hoe moet een official handelen mocht zo’n elektrische auto van de weg raken en in brand vliegen? Belangrijke vraagstukken die meegenomen moeten worden in de plannen vanuit de KNAF. Dat neemt niet weg dat het ons heel erg gaaf lijkt om ook binnen afzienbare tijd de Opel Corsa-e aan het Nederlandse publiek te introduceren. De tijd zal leren wanneer het zover is. Wie weet al wel in de loop van dit jaar en anders ben ik ervan overtuigd dat dit volgend jaar zal zijn!”
Kalender Opel e-Rally Cup 2021
Datum | Rally |
---|---|
7-8 mei 2021 | ADAC ACtronics Rallye Sulingen |
28-29 mei 2021 | Sachsen Rallye |
11-12 juni 2021 | Rallye Stemwede |
7 augustus 2021 | Holsten Rallye |
27-29 augustus 2021 | Barum Czech Rally Zlín |
18 september 2021 | Rallye Hinterland |
2 oktober 2021 | Wartburg Rallye |
15-16 oktober 2021 | 3-Städte Rallye |
Foto: ©Opel