Hoe Oliver Bliss meerdere Yaris GR’s aan het ombouwen is tot brute rallywagens
Wie vorig jaar op de voorlopige deelnemerslijst van de ACtronics Achterhoek Rally keek, zag daar een opvallende naam op staan. Ondanks dat de uit Friesenheim (D) afkomstige Oliver Bliss al sinds 1984 in de autosport actief is, reed hij nog nooit een wedstrijd in Nederland. De ACtronics Achterhoek Rally 2020 zou zijn eerste rally in Nederlands zijn. Helaas werd deze op het laatste moment vanwege het Corona-beleid geschrapt. Voor ons reden te meer om hem destijds aan het Nederlandse publiek voor te stellen. Mede omdat hij eerder dat jaar de Fischereihafen Rallyesprint op zijn naam schreef. Sinds die tijd heeft Bliss niet stilgezeten, integendeel. Afgelopen maanden plaatste hij namelijk meermaals een update op zijn Facebook pagina waarbij iedereen kon meegenieten van een Yaris GR die langzaam maar zeker werd omgetoverd tot een rallybolide. Daar willen we uiteraard meer over te weten komen!
De juiste genen
Toyota en rallysport is een combinatie waar de ware liefhebber een grote glimlach van op zijn gezicht van krijgt. Vooral in de jaren 90 maakte het Japanse merk furore in de rallysport. Tussen 1992 en 1994 wonnen Carlos Sainz, Juha Kankkunen, en Didier Auriol achtereenvolgens de WRC-titel in een Toyota Celica Turbo. Een loepzuivere hattrick dus! In 1997 volgde de Toyota Corolla WRC de Celica op. In de handen van Sainz en Auriol de werd in 1999 de constructeurstitel behaald. Vervolgens was daar een lange pauze, maar in 2017 kwam Toyota terug in de rallysport met de Toyota Yaris WRC. En met succes! De Est Ott Tanak pakte in 2019 met de Yaris namelijk de wereldtitel. Hiermee volgde hij na exact 25 jaar Didier Auriol op.
Met de terugkeer in de rallysport kondigde Toyota ook aan dat ze een straatversie van de Yaris zouden gaan maken. Enkele jaren later is het zover en is de Yaris GR een feit. En wat een gigantisch succes is deze ‘pocket rocket’! Je kon de afgelopen maanden geen automagazine openslaan zonder de lovende woorden over dit kleine vierwielaangedreven bommetje te lezen. Ook Oliver Bliss is liefhebber van het eerste uur. “Vanaf het moment dat de eerste persberichten over de Yaris GR verschenen, werd ik direct enthousiast over het concept. De afgelopen jaren is er simpelweg geen fabrikant geweest die een auto met rallygenen heeft gebouwd, dus ik moest en zou de Yaris GR hebben en heb ik direct één besteld!”
Ombouwen tot rallyauto
Echter, ondanks dat de Yaris GR dus zijn oorsprong in de rallysport heeft, vergt het nog het nodige werk om de Yaris ook echt ‘rallyproof’ te maken. “De afgelopen jaren heb ik op rallygebied mijn focus op de Mitsubishi Lancer EVO 6 gehad, waarmee ik sinds 2016 rijd. Deze hebben we helemaal volgens het Duitse Gruppe F reglement omgebouwd. Echter wou ik de Yaris ombouwen voor de Gruppe G klasse, die ook in Nederland inzetbaar is. Voordat we konden beginnen met het aanpassen van de auto moest ik mij eerst in de regels van deze klasse verdiepen. Vervolgens hebben we de straatauto in december uitgebreid aan de tand gevoeld tijdens een 800 kilometer lange test om een goed beeld van de auto te krijgen. Op basis van die bevindingen hebben we met het team een plan opgesteld over hoe we de auto het beste konden optimaliseren voor de rallypaden. Het verbeteren van de rijdynamiek was erg belangrijk voor mij, aangezien de korte wielbasis niet op alle rallyproeven ideaal is. Met de KW Competition vering hebben we de juiste keuze gemaakt. De Yaris rijdt als een kart en heeft een groot voordeel in krappe en technische secties. Daarnaast was het gewicht van de auto natuurlijk ook erg belangrijk voor ons. Met een lichtgewicht rolkooi van Hermann Motorsport en een afgeslankt interieur konden we het minimale gewicht halen. Een Miltek uitlaatsysteem met ECE-goedkeuring wordt gebruikt om het motorgeluid te verbeteren. Ik ben ervan overtuigd dat deze kleine Japanner met zijn vierwielaandrijving en lage gewicht een zeer succesvol combinatie zal worden!”
Dit gevoel werd bevestigd tijdens een testdag die Bliss onlangs had. “We hebben inderdaad onlangs onze eerste testkilometers afgelegd en mijn enthousiasme is alleen maar toegenomen! Ik kan dan ook niet wachten om dit jaar zelf een keer in de Yaris GR te stappen om een rally te gaan rijden. Echter in eerste instantie richten wij ons op het verhuur van de Yaris GR. Omdat de Yaris GR geen gevoelige dogbox-versnellingsbak heeft, kan de Yaris GR ook zonder problemen gehuurd en bestuurd worden door teams die recent in de rallysport zijn ingestapt!
Grote interesse
De laagdrempeligheid van de Yaris GR en het feit dat de auto in hele korte tijd is uitgegroeid tot een gewilde liefhebbersauto zorgt ervoor dat het drukke tijden zijn bij Bliss Autosport. “Onze kleine Japanner is inmiddels al door enkele rijders gehuurd en we hebben ook al andere geplande opdrachten mogen ontvangen als onderdeel van het Duitse rallykampioenschap. We zijn daarom op dit moment bezig om de laatste hand aan de tweede Yaris GR te leggen. Ook deze zal binnenkort op de rallypaden te zien zal zijn. Daarnaast hebben we inmiddels drie extra auto’s besteld die we in de loop van het jaar zullen ombouwen voor de rallysport. Eén daarvan zal geprepareerd worden volgens de Gruppe F specificaties, waarmee ik in 2022 zelf mee aan de start hoop te verschijnen. De overige twee worden volgens Gruppe G Spec opgebouwd.”
Bliss’ plannen voor 2021
Natuurlijk hoopt Bliss zelf ook weer de nodige rally’s te kunnen rijden dit jaar. “Samen met mijn nieuwe navigator Fabian Peter gaan we in de Mitsubishi Lancer Evo 6 aan het Saarlandse rallykampioenschap en de HJS Cup deelnemen. Daarnaast hopen we ook enkele internationale rally’s, waaronder de ACtronics Achterhoek Rally te kunnen rijden. Ik kijk dus heel erg uit naar dit jaar en hoop dat we ondanks corona onze geliefde hobby weer kunnen uitoefenen!”