Hoe Joost Kusters de Nederlandse Historic Rally’s nog meer kleur gaat geven
De ACtronics Achterhoek Rally op 20 november behoort tot het Nederlands Historic Rally Kampioenschap en dus mogen we ons opmaken voor ouderwets dwarse acties in en om Eibergen. Tientallen rijders staan te trappelen om hun pareltjes weer uit de schuur te kunnen halen. Joost Kusters is één van hen. Echter heeft hij niet 1, niet 2, maar 5 pareltjes klaarstaan. Hoe dat precies zit lees je in ons uitgebreide gesprek met Joost!
Populaire rallyklasse
De historische rallyklasse zit in Nederland aardig in de lift. Enkele jaren geleden namen verschillende organisatoren en de KNAF dan ook al het initiatief om voor deze auto’s van weleer een eigen rallycompetitie op te starten wat duidelijk haar vruchten aan het afwerpen is. Steeds meer rijders (en ook nieuwe equipes) zetten de stap richting de historic rally’s. Een verandering die Joost Kusters vanaf de eerste rij heeft zien gebeuren. “Bijna tien jaar geleden reed ik met een Subaru Impreza S12 WRC replica als 0-auto bij de GTC historics. Toen riep ik al, dit wordt nog eens heel populair. Je hebt bij de historic rally’s minder prestatiedruk dan bij de moderne tegenhanger, waardoor de kans op schade en krasjes op onze ‘schatjes’ een stuk kleiner is. Er gaat namelijk gigantisch veel tijd, geld en energie zitten om de auto’s geprepareerd aan de start te krijgen, waardoor je echt van je auto gaat houden. Dat betekent echter niet dat er niet voor de overwinning gestreden wordt, integendeel! Uiteraard rijden er ook genoeg equipes vol gas rond in deze historic rally’s, dat maakt het juist zo divers. Met de afnemende homologaties van de FIA op de moderne auto zie ik de toekomst van de historic rallysport in Nederland rooskleurig in!”

Link met Subaru
Dat Kusters deze verandering van achter het stuur van een Subaru zag is overigens geen verrassing te noemen. “Tussen 2002 en 2009 werkte ik in Engeland als testrijder van Subaru WRC rallywagens, waarbij ik in half 2007 een kwart aandeel in een Subaru WRC voor de verhuur kocht. Deze ex Kobus/Boers S5 WRC was in 2004, tijdens de Amsterdam Rallysprint, mijn debuut als navigator van Gerrit Kobus (vader van Hermen en Gert-Jan). Drie jaar later, in 2007, had ik dan eindelijk zelf het stuur in handen bij het 25-jarig bestaan van de Amsterdam Rallysprint. Fantastisch om daar met de handrem te spelen en over het industrieterrein te driften! Jammer genoeg reed een klant later dat jaar de Impreza helemaal plat en kocht ik met mijn overbleven budget een ex-works Subaru Legacy. Dit was overigens de fijnste rallyauto die ik ooit gehad heb.”

Hoewel Kusters allesbehalve merk gebonden is, wordt zijn naam eigenlijk altijd (nog) aan Subaru verbonden. “In mijn omgeving kennen eigenlijk niet eens zo heel veel mensen mijn passie voor de rallysport, al verraadt mijn privéauto het wel een beetje. Dat is namelijk een enigszins verroeste Subaru Legacy uit 1990. Sinds ik in 2009 terug in Nederland kwam wonen, heb ik een bedrijf gestart die Subaru WRC’s en Prodrive Groep A’s en de daarbij behorende onderdelen verkoopt. In mijn jaren in Engeland bij MSP en Prodrive heb ik zoveel mensen leren kennen in deze hoofdzakelijke ‘Subaru-wereld’ dat ik daar wel handel in zag. Om dit te financieren heb ik mijn Groep A Subaru Legacy moeten verkopen, maar al snel liep mijn bedrijf goed genoeg om via via in Schotland een Ford Sierra Groep A te kunnen kopen. De eerste keer dat ik met deze Sierra aan de start kwam was in Engeland. En je raadt het al: daar kom je veel oude bekenden uit de rallywereld tegen. Die waren stomverbaasd dat ik met een Ford aan de start kwam, wat eigenlijk best gek is!” Hierbij refereert Kusters naar het feit dat hij voor zijn ‘Subaru periode’ al eerder in verschillende andere auto’s had gereden, zoals een Skoda 130 LR en Toyota Celica (waarover straks meer). Sterker nog: in zijn rallycarrière heeft Kusters vaker met een Ford en Toyota dan met een Subaru gereden.

Ook enkele weken later tijdens de ORC Canal Rally in België en de Rallye Siegerland – Westerwald in Duitsland kreeg Kusters dezelfde reacties. “Voor de mensen klopte het dus gewoon niet dat ik niet in een Subaru reed. Zakelijk gezien was het voor mij verstandiger om weer naar een Subaru over te stappen. Dit is geen echte straf, want mogelijkheden zijn er genoeg in zo’n prachtige 4×4 turbo, waar ik overigens sowieso wel een voorliefde voor heb. Niet heel veel later kon ik van, goede vriend/klant en tevens organisator van de ORC Canal Rally, Dirk Vermeirsch een Impreza Prodrive Groep N bodyshell overnemen. En zo geschiedde!”
Van verkoop naar verhuur
Na enkele jaren met de Impreza te hebben gereden werd het op rallygebied in 2014 aardig rustig rond de naam van Kusters en reed hij eigenlijk geen wedstrijden meer. Hoewel hij achter de schermen altijd nog wel actief was met de in- en verkoop van rallyauto’s en de verkoop van onderdelen, maakte Kusters in 2019 ‘opeens’ zijn rentree tijdens de Prima-Acon Vechtdal Historic Rally met een Subaru Legacy RS. Vanaf dat moment begon het bij Kusters ook meer en meer te kriebelen om weer actiever in de rallysport te zijn. Enerzijds wilde de enthousiaste liefhebber uit Boxmeer graag zijn passie voor rallysport met anderen delen en anderzijds was het ook noodzaak voor zijn bedrijf. “Ik had en heb het gevoel dat er nog een gat zit tussen de topklasse R5-auto’s en de instapklasse auto’s. Hierdoor besloot ik om een auto te gaan kopen en naar mijn zin om te bouwen. Vorig jaar werd ik getipt door John Leemans (van Biesheuvel Autosport) dat iemand een Toyota Celica GT4 te koop had die nog niet helemaal klaar was. Gezien mijn verleden met een Celica GT4 werd ik toch wel getriggerd en besloot ik om te gaan kijken. Na veel denken en specifiek over het verhuren gedacht te hebben, is de knoop doorgehakt. De zakelijke tijden veranderen en er wordt steeds minder met de Subaru Impreza WRC en de Groep A’s gereden, omdat deze steeds meer bij verzamelaars en musea terecht komen. Hierdoor gaat de handel in onderdelen voor deze auto’s achteruit.”
Unieke auto’s in legendarische livery’s
“Omdat er in Nederland geen Toyota Celica GT4 ST165 rondrijdt, vond ik dit een goede start voor een verhuurbedrijf. De Celica heeft inmiddels grotere remmen en een programmeerbare ECU. Daarnaast heeft hij ook een FIA-benzinetank en de originele dakluikjes. Aangezien de broer van Carlos Sainz een goede kennis van mij is en tevens ook Subaru rijder is, kon deze auto natuurlijk maar één livery krijgen: de livery waarmee Sainz met de Celica in 1990 wereldkampioen werd!”
Ook de Legacy, die Kusters inmiddels al in bezit had is, net als de Celica, uniek in Nederland. Al weet Kusters wel te vertellen dat er inmiddels drie andere Legacy’s in Nederland opgebouwd worden voor de rallysport. “Mijn idee is dat mensen voor een enigszins betaalbaar bedrag met een iconische auto rond kunnen rijden en zich voor een weekend Carlos Sainz, Walter Rohl of Coen Vink kunnen voelen. En ja Coen Vink, dat is een verhaal apart. De Subaru Legacy was blauw met de bekende 555 bestickering. Nu rijden er sinds een tijdje diverse auto’s in Nederland in de 555 striping, dus zocht ik naar een alternatief zonder mijn auto over te hoeven spuiten. Om nu eens net even wat anders te doen, greep ik naar mijn telefoon om Coen te bellen of ik de donkerblauwe Legacy in zijn 1994 Rizla+ livery mocht zetten. Gelukkig vond Coen het een geweldig idee, dus zogezegd zo gedaan!”
Om zijn bedrijf Kusters Rallying verder uit te bouwen en een breed verhuurassortiment aan te kunnen bieden bleef het echter niet bij deze twee auto’s. Zo biedt het bedrijf een Lancia Delta HF Turbo Integrale EVO aan die eigendom is van Joop Schouten. Met 46 overwinningen in het WRC heeft deze auto eigenlijk geen verdere introductie nodig. De twee andere auto’s die Kusters daarnaast ook nog zelf heeft aangekocht, behoeven voor de mensen die de rallysport wat minder fanatiek volgen wellicht wel wat uitleg. Want zoals Kusters het zelf omschrijft: “Ik hou wel van iets anders hebben dan iemand anders”. Daarom is de vierde auto in zijn verhuur arsenaal een Skoda 130 LR. “Met deze auto reed ik mijn allereerste rally en dus heb ik toch wel een voorliefde voor deze auto ontwikkeld. Helaas wordt de Skoda een beetje onderschat, maar ook hier in Nederland heeft Dick Waaijenberg er vele successen mee behaald. Ook internationaal heeft deze auto verschillende topresultaten neergezet waaronder een 6e plek tijdens de San Remo rally van 1986. Meer recent heeft Freddy Loix er verschillende rally’s mee gereden, dus waarom een ander niet! De Skoda is een ‘full rebuild’ en zal terug verschijnen als een klein Groep B bommetje van ongeveer 850 kg, wat natuurlijk ongekend licht is!
De andere auto die vanaf dit jaar ingezet kan worden in het Nederlands (Historic) Rallykampioenschap is een Fiat 131. Een auto waarmee niemand minder dan Markku Alén en Walter Röhrl wereldkampioen werden in 1977 en 1980. “De Fiat is net als de Skoda volledig geprepareerd en betreft een volledige rebuild. De 131 is met een high compressie motor, een hele rij carburateurs, dikke ontsteking en nokkenassen goed voor 185 pk. Dit zit gekoppeld aan een vijf versnellingen dogbox wat de newtonmeters, via een kort 85% gesperd differentieel, aan de weg zet. De vierpots voorremmen en de tweepots achterklauwen zetten deze machine weer keurig stil. Op dit moment wordt de Fiat van een nieuwe bodykit voorzien en wordt zowel de binnen- als buitenkant van de auto van een nieuwe laag verf voorzien.”

Eén ding hebben deze op het oog totaal verschillende auto’s met elkaar gemeen, wil Kusters toevoegen: “Het zijn allemaal zogenoemde Clubman Groep A auto’s. Dat wil zeggen dat ze betere specificaties dan een Groep N hebben en mindere specificaties dan een Full Works Groep A. De Legacy heeft bijvoorbeeld een standaard motor en versnellingsbak, maar wel een Groep A Works stuurhuis, motorsteunen, carterpan, ontluchtingssysteem en remmen. Alles voor de betrouwbaarheid en een verbeterde handeling dus!”
De plannen
Hoewel de stap naar verhuur zakelijk gezien op de lange termijn misschien wel noodzakelijk is, is het in deze gekke periode wel gewaagd te noemen. Dat betekent echter niet dat de complete handel van auto’s en onderdelen stil komt te liggen, integendeel. “Deze handel is gewoon mijn hoofdinkomen. Verschillende mensen bellen mij ook voor adviezen en over rallyauto’s raak ik nooit uitgepraat. De verhuur van rallyauto’s is voor mij ook een soort try-out, omdat ik het nog nooit eerder gedaan heb. De collectie die ik nu heb is bijzonder en zou ik graag met andere willen delen! Dat het coronavirus ons zo lang tegenhoudt had eigenlijk niemand verwacht, maar hopelijk kunnen we snel weer los. Iedereen in rallyland staat te trappelen om weer te kunnen rijden!”
Als je iedere dag bezig bent met deze iconische rallyauto’s, dan wil je daar toch ook zelf in rijden, zou je zeggen? En dat is ook precies wat Kusters gaat doen! “Mijn planning is voorlopig om alle Nederlandse wedstijden met mijn Legacy te rijden en dus ook de ACtronics Achterhoek Rally! Niet alleen heeft de Legacy het meeste vermogen uit het rijtje, maar het is ook wel de auto die het beste bij mij past, denk ik. De auto is perfect uitgebalanceerd met de allernieuwste Intrax schokbrekers, het ultrakorte Groep A stuurhuis en de hele dikke AP remmen rondom. Als iemand de Legacy wil huren, dan stap ik in één van de andere auto’s. Alle auto’s verhuren kan dus niet, ik wil ook zeker lekker zelf rijden!
Naast de Nederlandse wedstrijden heb ik nog een verlanglijstje die ik af wil werken, al is het nog te bezien of dat dit jaar vanwege alle maatregelen mogelijk is. Dit betreft de Classic Mallorca Rally waar ik de afgelopen twee jaar te gast was en de Manx Rally waar ik nog een uitnodiging heb liggen. Met mijn navigator Vlad Nosenko ga ik de Nederlandse wedstrijden en wellicht een Belgische en Duitse wedstrijd rijden. Voor de wedstrijden over ver heb ik nog geen navigator. Als er een navigator is die een keer een aparte wedstrijd ergens in Europa wil doen, mogen ze altijd contact opnemen om te overleggen ;).”
Afsluitend wil Kusters iedereen die rallyminded is nog even een hard onder de riem steken. “Ik hoop dat we weer snel mogen genieten van rallysport in Nederland. Respect voor alle organisatoren, officials, media, servicecrew, preparateurs, medici, catering en alle andere mensen achter de schermen die de rallysport mogelijk maken. Er zijn zoveel mensen die hier keihard aan werken en hiermee ook gewoon de kost moeten verdienen! Iedereen bedankt en tot snel!”